Piaskowanie stali – na czym polega i gdzie się je stosuje?

Home  /   Piaskowanie stali – na czym polega i gdzie się je stosuje?

Piaskowanie stali to zabieg pozwalający bardzo dokładnie, a zarazem szybko usunąć niedoskonałości oraz zabrudzenia wszelkich metalowych przedmiotów. Jest to jeden z najskuteczniejszych procesów usuwania korozji i oczyszczania elementów przed lakierowaniem. Świetnie sprawdzi się przy renowacji felg stalowych, pokrytych rdzawym nalotem narzędzi, części roweru oraz wszelkich innych maszyn i urządzeń. 

Na czym polega proces piaskowania stali?

Piaskowanie to proces trójetapowy, polegający na oczyszczeniu, wyrównaniu i nadaniu właściwej przyczepności (chropowatości) powierzchni metalicznej. Używa się w tym celu przeróżnych materiałów ściernych. Pod ciśnieniem sprężonego powietrza są one wyrzucane z dużą prędkością i poprzez zderzenie z powierzchnią stali bezpiecznie ją polerują. Maszyny przeznaczone do piaskowania składają się w uproszczeniu z odpowiednio mocnej sprężarki – kompresora i pojemnika na ścierniwo, które jest wydmuchiwane w trakcie procesu. Ze względu na to, że rozdmuchiwany materiał może łatwo dostać się do płuc operatora urządzenia, używanie piaskarek wymaga odpowiedniego zabezpieczenia. Sytuacjom takim zapobiega się poprzez zastosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej jak kombinezony, hełmy, maski filtrujące lub specjalne osłony stanowiska pracy.

 

Zobacz także:

 

Materiał ścierny

W zależności od potrzeb i stanu technicznego czyszczonego elementu używa się materiału ściernego o różnej twardości, wadze i gradacji. Najpopularniejszym materiałem jest ten, od którego pochodzi nazwa procesu, czyli piasek. Nie jest to oczywiście pierwszy lepszy piasek, ten przeznaczony do użycia w zabiegu jest odpowiednio suszony, przesiewany i czyszczony z wszelkich zanieczyszczeń. W piaskowaniu stali stosuje się powszechnie także drobiny szkła, śrut, żużel, suchy lód, a nawet ciecz czy pestki owoców. Piaskowanie śrutem, czyli śrutowanie, wykonywane jest wyłącznie w halach ze względu na konieczność odzysku śrutu. W zależności od grubości ścierniwa i dokładności procesu wyróżnia się pięć klas piaskowania, o czym dokładniej mowa w dalszej części artykułu.

Bezpieczne czyszczenie

Choć mogłoby się wydawać, że jest inaczej, zastosowanie ciśnienia eliminuje ryzyko uszkodzenia powierzchni, wynika to z prostej przyczyny, jaką jest równomierny rozkład siły. Ciśnienie to gwarantuje także dokładność czyszczenia, brak fizycznej szczotki czy papieru ściernego i nieregularnych, mechanicznych ruchów zapewnia bowiem idealne dotarcie do każdego zakamarka nawet najbardziej skomplikowanego elementu. Dzięki zastosowaniu drobnego, sypkiego ścierniwa, nie ma mowy o zarysowaniach czy zagięciach, proces nie zostawia żadnych śladów obróbki.  

Klasy piaskowania a zastosowanie

Ze względu na to, że jednocześnie usuwamy nie tylko korozję i nierówności, ale także czyścimy element z uciążliwych zatłuszczeń i zabrudzeń technologia, metoda ta jest niezwykle kompleksowa. Piaskowanie stali znajduje zastosowanie w praktycznie każdej branży związanej ze stalą: przemyśle ciężkim, produkcyjnym, samochodowym, branży budowlanej, a także we wszelakich renowacjach i naprawach. Proces ten jest stosowany powszechnie w konserwacji konstrukcji stalowych, takich jak mosty, wiadukty, maszty, przeróżne zbiorniki i silosy (również wewnątrz), zbrojenia czy instalacje technologiczne. 

Istnieje pięć klas piaskowania, które wyznaczają określone standardy czystości: SA3, SA2.5, SA2, SA1 i SA1.5. Im wyższe oznaczenie, tym lepsza jakość wykończenia, a co za tym idzie, wyższa cena usługi. Klasa SA3 jest możliwa do uzyskania wyłącznie na nowym materiale, gwarantuje ona uzyskanie idealnej, jednolitej nawet pod względem koloru powierzchni. SA2.5 i 2 są najpowszechniejsze, stosuje się je do czyszczenia drobnych elementów i przygotowania powierzchni pod lakierowanie, mogą one pozostawiać drobne, pojedyncze plamki po tłustych osadach. Piaskowanie stali w klasie SA1 pozwala dogłębnie oczyścić ją z korozji i zanieczyszczeń, ze względu na większą agresywność nie nadaje się jednak do użycia na elementach wymagających precyzyjnego wykończenia. Ostatnia klasa, czyli SA1.5 jest nazywana piaskowaniem stoczniowym. Jest to kompletnie odrębna kategoria, zapewnia ona dokładność porównywalną ze standardem 2-2.5 przy jednoczesnym zastosowaniu bardziej agresywnych materiałów ściernych (na przykład piasku kwarcowego) pod większym ciśnieniem. 

Jakie są zalety piaskowania? 

Piaskowanie stali pozwala na praktycznie niemożliwe do osiągnięcia innymi metodami oczyszczenie powierzchni wielkich konstrukcji stalowych. Sprawdzi się także przy wszystkich precyzyjnych elementach o wysoce skomplikowanym kształcie. Manualne szlifowanie stali potrafi być niezwykle czasochłonne, piaskowanie jest natomiast zaskakująco szybkie. Ze względu na brak powstawania zarysowań w procesie jest to niezastąpiona metoda przygotowania powierzchni pod lakierowanie proszkowe.

Możliwość usunięcia wszystkich wcześniejszych powłok z danego elementu pozwala także, poprzez renowację, zaoszczędzić na wymianie kosztownych części. Połączenie technik malowania proszkowego z piaskowaniem pozwala uzyskać produkt o parametrach zbliżonych do nowego elementu. Taka nieinwazyjna dla materiału metoda czyszczenia jest też dobrym punktem wyjścia przy pracach związanych z zabezpieczeniem przed korozją.